CHILD-FRIENDLY MOSQUES: UNDERSTANDING HADITHS ON TREATING CHILDREN IN THE MOSQUE
Abstract
This research examines the hadiths regarding the participation of children who have not yet reached the age of discernment (tamyīz) in mosques and how the Prophet Muhammad (PBUH) addressed situations where they passed in front of people praying. The study stems from the societal debates surrounding the presence of young children in mosques, which can sometimes lead to disturbances or children passing in front of those praying. This research is a qualitative study using the thematic hadith study method by collecting, analyzing, and interpreting hadiths related to the discussed theme. The findings reveal that there are numerous authentic (sahih) hadiths explaining the participation of children below the age of discernment in mosques. These hadiths indicate that the presence of such children in mosques did not disrupt the Prophet (PBUH) in leading prayers, particularly when he served as the imam. . Moreover, the practice of bringing small children, including those under the age of tamyiz, to mosques was common during the time of the Prophet (PBUH) and his companions. Authentic hadiths also show that young children passing in front of those praying were tolerated by the Prophet (PBUH), as there are the mosque has been a child-friendly place ever since the time of the Prophet.[Penelitian ini mengkaji hadis-hadis tentang keikutsertaan anak yang belum tamyiz ke masjid dan bagaimana hadis menyikapi mereka ketika bermain di dalam masjid. Penelitian ini berangkat dari adanya pro dan kontra di tengah masyarakat mengenai keikutsertaan anak-anak yang belum tamyiz ke masjid. Kehadiran mereka kerap dianggap berpotensi menimbulkan kegaduhan serta mengganggu kekhusyukan jamaah, misalnya dengan berjalan di depan orang yang sedang salat. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode studi hadis tematik yang dijalankan dengan mengumpulkan, menganalisis, dan menginterpretasikan hadis-hadis yang berkaitan dengan tema yang dibahas. Hasilnya, terdapat banyak hadis sahih yang menjelaskan tentang keikutsertaan anak-anak yang belum tamyiz ke masjid. Hadis-hadis ini menunjukkan bahwa keberadaan anak-anak yang belum tamyiz di masjid tidak mengganggu Nabi SAW dalam melaksanakan salat, terutama ketika beliau menjadi imam. Hadis-hadis ini juga menunjukkan bahwa kebiasaan membawa anak-anak kecil ke masjid, termasuk anak-anak yang belum tamyiz, sudah terjadi di masa Nabi Muhammad SAW dan para sahabat. Hadis-hadis sahih yang menyebutkan keikutsertaan anak-anak yang belum tamyiz ke masjid itu menunjukkan bahwa masjid merupakan tempat ramah bagi anak bahkan sejak zaman Rasulullah.]
Keywords
References
‘Asqalānī, Ibn Ḥajar al-. Taqrīb al-Tahdhīb. Aleppo: Dār al-Rasyīd, 1406 H.
‘Asqalānī, Ibn Ḥajar al-. Fatḥ al-Bāri. Beirut: Dār al-Ma‘rifah, 1379 H.
‘Aynī, Badr al-Dīn al-. ‘Umdat al-Qāri. t.t.: t.p., t.th.
‘Id, Ibn Daqiq al-. Ihkam al-Ahkam Syarh ‘Umdat al-Ahkam. Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 2005.
Afriqi, Ibn al-Mandhur al-. Lisan al-‘Arab. Beirut: Dar al-Shadir, t.th.
Albānī, Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-. al-Thamar al-Mustaṭāb fī Fiqh al-Sunnah wa al-Kitāb. t.t.: Gharās li al-Nasyr wa al-Tawzī‘, t.th.
Albānī, Nāṣir al-Dīn al-. Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wa al-Mawḍū‘ah wa Atharuhā al-Sayyī fī al-Ummah. Riyāṣ: Dār al-Ma‘ārif, 1992.
Anas, Mālik bin. Muwaṭṭā’ Mālik. Damaskus: Dār al-Qalam, 1991.
Bauer, Andreas and Graeme Fairchild, Sarah L. Halligan, Gemma Hammerton, Murray, Ina S. Santos, Tiago N. Munhoz, Aluísio J. D. Barros, Fernando C. Barros & Alicia Matijasevich, “Harsh parenting and child conduct and emotional problems: parent and child effects in the 2004 Pelotas Birth Cohort,” European Child & Adolescent PsychiatryI, Vol. 31, (2022). https://doi.org/10.1007/s00787-021-01759-w
Bayhaqī, Aḥmad bin al-Ḥusayn al-. Ma‘rifat al-Sunan Wa al-Āthār. Damaskus: Dār Qutaybah, 1991.
Bukhārī, Muḥammad bin Ismā‘īl al-. al-Jāmi‘ al-Ṣaḥīh. Kairo: Dār al-Sya‘b, 1987.
Bustī, Ibn Ḥibbān al-. Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, 1993.
Ghazālī, Muḥammad bin Muḥammad al-. Iḥyā’ ‘Ulūm al-Dīn. Beirut: Dār al-Ma‘rifah, t.th.
Ḥammād, Yāsir bin ‘Abdillāh Ṣāliḥ al-. “Aḥkām al-Aṭfṣl fī al-Masājid Dirāsah Muqāranah” Majallah Abḥāth, Vol. 11, No. 2 (Juni 2024). المجلد الحادي عشر- العدد الثاني – مـــــجــــلة ابــــــحــــاث
Hakim, Sofian Al- and Adang Sonjaya, Septian Adityawati, Atika Zahra, Rahmayanti, Opik Rozikin, “Mosque-Based Economic Transformation: Ecosystem Model Analysis Using ANP,” International Journal of Sustainable Development and Planning, Vol. 20, No. 2 (February, 2025). https://doi.org/10.18280/ijsdp.200213
Hararī, Muḥammad Amīn al-. Mursyīd Dhawī al-Ḥijā wa al-Ḥājah ilā Sunan Ibn Mājah. Jeddah: Dār al-Minhāj, 2018.
Hasyim, Wakhid. “Kajian Hadis Mengenai Masjid Ramah Perkembangan Anak,” Living Hadis, Vol. III, No. 2, Oktober 2018. DOI: 10.14421/livinghadis.2018.1697
Jayb, Sa‘di Abu. Al-Qamus al-Fiqhi Lughatan wa Ishthilah}an. Damaskus: Dar al-Fikr, 1988.
Khalīl, Aḥmad Maḥmūd Bakrī. “Dukhūl al-Ṣibyān al-Masājid fī Ḍaw’ al-Sunnah al-Nabawiyyah Dirāsah Mawḍū‘iyyah,” Majallah Kuliyyah Uṣūl al-Dīn wa al-Da‘wah Bi Asyūṭ, Vol. 41, No. 1 (2023). https://journals.ekb.eg/article_325356.html
Khasyalī, Ghisān Salmān ‘Alī al-. “Ḥukm Iṣṭiḥāb al-Aṭfāl li al-Masjid,” Majallah Diyālī, Vol. 87 (2021).
Maqdisī, Ibn Qudāmah al-. al-Mughnī fī Fiqh al-Imām Aḥmad bin Ḥanbal al-Syaybānī, Vol. 4 t.t.: t.p., t.th.
Mizzi, Yusuf al-. Tahzīb al-Kamāl fī Asmā’ al-Rijāl, Beirut: Muassasah al-Risalah, 1983.
Nasa’i, Ahmad bin Syu’aib al-. Sunan al-Nasa’i. Aleppo: Maktab al-Mathbu’at al-Islamiyyah, 1986.
Nasa’ī, Aḥmad bin Syu’aib al-. al-Sunan al-Kubra. Beirut: Mu’assasah al-Risalah, t.th.
Nasa’ī, Aḥmad bin Syu’ayb al-. Sunan al-Nasa’i. Aleppo: Maktab al-Mathbu’at al-Islamiyyah, 1986.
Nawawī, Yahya bin Syaraf al-. al-Minjāh Syarḥ Ṣaḥīḥ Muslim bin al-Ḥajjāj. Beirut: Dar Iḥyā’ al-Turāth al-‘Arabī, 1392 H.
Naysābūrī, Al-Hākim al-. al-Mustadrak ‘Alā al-Ṣaḥīḥayn. Beirutt: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1990.
Naysābūrī, Muḥammad bin ‘Abdillāh al-Ḥākim al-. al-Mustadrak ‘alā al-Ṣaḥīḥayn. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1990.
Naysabūrī, Ibn Khuzaimah al-. Ṣaḥīḥ Ibn Khuzaymah. Beirut: al-Maktab al-Islami, 1970.
Naysabūrī, Muslim bin al-Hajjaj al-. Sahih Muslim. Beirut: Dar al-Jayl, t.th.
Pakpahan, Rustam. “Konsep Masjid Ramah Anak Dalam Pandangan Badan Kemakmuran Masjid (BKM).”Jurnal Penelitian Medan Agama, Vol. 9, No. 2 (2018).
Prasasti, Renny Anggarani Nur. “Implementasi Manajemen Masjid Ramah Anak di Masjid Asy Syuhada Kota Bontang Kalimantan Timur,” SWATANTRA, Vol. XXI, No. 2, Juli 2023.
Qazwaynī, Ibn Mājah al-. Sunan Ibn Mājah. t.t.: Maktabah Abī al-Ma‘āṭī, t.th.
Rico, Andrés Payà and Jaume Bantulà Janot, “Children's Right to Play and Its Implementation: A Comparative, International Perspective,” JOURNAL OF NEW APPROACHES IN EDUCATIONAL RESEARCH, Vol. 10, No. 2 (2021). https://doi.org/10.7821/naer.2021.7.665
Rochmat, Muchlishon. “Masjid Ramah Anak Mendekatkan Anak Dengan Masjid” dalam Inovasi Mewujudkan Masjid Ramah Untuk Kemaslahatan Semua (Jakarta: Kementerian Agama RI, 2024).
Salāmah, al-Sayyid Murād. al-Misykah fī Bayān Ādāb wa Aḥkām Iṣṭiḥab al-Aṭfāl ilā al-Ṣalāh dalam https://www.alukah.net
Sanadī, Muḥammad bin ‘Abd al-Hādī al-. Ḥāsyiyah al-Sanadī ‘alā Sunan Ibn Mājah. t.t.: t.p., t.th.
Sijistānī, Abū Dāwūd al-. Sunan Abī Dāwūd. Beirut: Dar al-Kitāb al-‘Arabī, t.th.
Syaybānī, Aḥmad bin Ḥanbal al-. Musnad Aḥmad bin Ḥanbal, Taḥqīq: Syu‘ayb al-Arnaūṭ dkk. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, 2001.
Syaybānī, Aḥmad bin Ḥanbal al-. Musnad Aḥmad bin Ḥanbal. Beirut: ‘Ālam al-Kutub, 1998.
Ṭabrānī, Sulaymān bin Aḥmad al-. Musnad al-Syāmīyīn. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, 1984.
Tirmidhī, Muḥammad bin ‘Īsā al-. Sunan al-Tirmidhi. Beirut: Dār al-Gharb al-Islāmī, 1998.
Zakariya, Din Muhammad dan M Arif Rohman Mauzen. “Implementasi Manajeman Masjid Ramah Anak di Masjid Gunung Sari Indah Surabaya,” Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial (JMPIS), Vol. 5, No. 4, Juni-Juli 2024.
Syaybānī, Aḥmad bin Ḥanbal al-. Musnad Aḥmad bin Ḥanbal. 6th ed. Kairo: Mu’assasah Qurṭubah, n.d.
Al-Albānī, Muḥammad Nāṣiruddīn. Aṣl Ṣifat Ṣalāt Al-Nabiy. Riyāḍ: Maktabah al-Ma’arif, 2006.
———. Irwā’ Al-Ghalīl fī Takhrīj Aḥādīth Manār al-Sabīl. Edited by Zuhayr Al-Shāwīsh. Beirut: al-Maktab al-Islāmī, 1985.
Al-Bustī, Ibn Ḥibbān. Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān bi Tartīb ibn Balbān. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, n.d.
Al-Nasā’ī, Aḥmad bin Shu‘ayb. Sunan Al-Nasā’ī. Ḥalb: Maktab al-Maṭbū‘āt al-Islāmiyyah, 1986.
Al-Nawawī, Yaḥya bin Murī. Khulāṣat al-Aḥkām fī Muhimmāt Al-Sunan wa Qawā’id al-Islām. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, 1997.
Al-Naysābūrī, Al-Ḥākim. Al-Mustadrah ’alā al-Ṣaḥīḥayn. Edited by Muṣṭafā ’Abd al-Qādir ’Aṭā. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah, 1990.
Al-Shaybānī, Aḥmad bin Ḥanbal. Musnad Aḥmad. Edited by Shu’ayb Al-Arnauṭ. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, 2001.
Al-Sijistānī, Abū Dāwud. Sunan Abī Dāwud. 4th ed. Beirut: Dār al-Kitāb al-‘Arabī, n.d.
Al-Ṭabrānī, Sulaymān bin Aḥmad. Al-Mu’jam Al-Kabīr, n.d.
Al-Tirmidzi, Muhammad bin ‘Isa. Sunan Al-Tirmidzi. Beirut: Dar Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, n.d.
Ḥanbal, Aḥmad bin. Musnad Aḥmad bin Ḥanbal. Edited by Shu’ayb Al-Arnaūṭ. Kairo: Mu’assasah Qurṭubah, n.d.
Refbacks
- There are currently no refbacks.

















