DIFFERENTIATING THE HADITHS ON TABARRUK AT THE TOMB OF THE PROPHET AMONG SUNNIS IN THE BOOK OF MAFĀHIM AND AL-TABARRUK

Ananda Prayogi, Sellyana Verawati, Imam Ghazali Said, Achmad Wahid Bustomi

Abstract

Among Sunni Muslims—particularly between traditionalist and reformist circles—the practice of tabarruk at the Prophet’s tomb has remained a persistent source of controversy. The differing views, as seen between Nahdlatul Ulama and Wahhabi groups, reflect deeper tensions in understanding the legitimacy of such a practice. This issue is worth examining, as it highlights how variations in the interpretation of hadith shape religious perspectives within the Muslim community.This article aims to identify the differences in the use of hadith concerning tabarruk at the Prophet’s tomb by two prominent scholars: Sayyid Muḥammad ibn ʿAlawī al-Mālikī, representing the Sunni traditionalist perspective, and ʿAlī ibn Nāfiʿ al-ʿIlyānī, representing the Sunni reformist view. The study analyzes the hadiths each scholar employs as evidence, taking into account their authenticity, authority, interpretation, and the contextual factors underlying their differing positions.Using the methods of hadith criticism and ijmālī (holistic) understanding, this article reveals fundamental differences in their reasoning regarding tabarruk. The divergence lies not only in their choice of hadiths but also in how each relates the practice to societal behavior—whether deemed excessive or overly restrictive. Sayyid Muḥammad ibn ʿAlawī al-Mālikī argues that people are too quick to prohibit tabarruk, whereas ʿAlī ibn Nāfiʿ al-ʿIlyānī contends that the public tends to overindulge in it. In terms of validity, both hadiths used are authentic: the one cited by Sayyid Muḥammad is mauqūf al-sanad but marfūʿ al-ḥukm, while that cited by Shaykh ʿAlī ibn Nāfiʿ is marfūʿ. Both therefore carry equal argumentative strength.{Di kalangan Muslim Sunnī, khususnya antara kalangan tradisionalis dan reformis, praktik tabarruk dengan makam Nabi telah menjadi sumber kontroversi yang terus berlanjut. Perbedaan pandangan ini, seperti yang terlihat antara kelompok Nahdlatul Ulama dan Wahhabi, mencerminkan ketegangan dalam pemahaman terhadap praktik tersebut. Isu ini menjadi relevan untuk diteliti mengingat pentingnya memahami bagaimana perbedaan interpretasi hadis memengaruhi pandangan keagamaan di kalangan umat Islam. Artikel ini bertujuan untuk mengidentifikasi perbedaan penggunaan hadis tentang tabarruk dengan makam Nabi oleh dua tokoh besar, yaitu Sayyid Muḥammad ibn ’Alawī al-Mālikī yang mewakili perspektif Sunnī tradisionalis, dan ‘Ali ibn Nafi’ al-‘Ilyani yang mewakili Sunnī reformis. Penelitian ini menganalisis hadis-hadis yang mereka gunakan sebagai dalil, dengan mempertimbangkan aspek kesahihan, kehujahan, pemahaman mereka, serta faktor yang melatarbelakangi perbedaan ini. Dengan pendekatan kritik hadis dan pemahaman ijmālī, artikel ini mengungkapkan perbedaan mendasar dalam pendalilan kedua tokoh ini terhadap tabarruk dengan makam Nabi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perbedaan ini tidak hanya terletak pada pemilihan hadis, tetapi juga pada cara keduanya menghubungkan praktik ini dengan respons terhadap perilaku masyarakat, yang dianggap berlebihan atau sebaliknya. Di satu sisi, Sayyid Muḥammad ibn ’Alawī al-Mālikī memandang masyarakat terlalu mudah mengharamkan tabarruk makam Nabi, sementara di sisi lain, ‘Ali ibn Nafi’ al-‘Ilyani menganggap masyarakat berlebihan dalam mempraktikkannya. Dari sisi validitas, kedua hadis yang digunakan adalah sahih, Hadis yang digunakan oleh Sayyid Muḥammad berstatus mauqūf al-sanad namun marfū‘ al-ḥukm, sedangkan hadis yang digunakan Syaikh ‘Alī ibn Nāfi’ berstatus marfū‘. Keduanya memiliki kekuatan argumentatif yang seimbang.}

Keywords

Tabarruk; Prophet’s Tomb; Sunni Hadith; Mafāhim; al-Tabarruk

References

’Abd al-Rahman Muhammad al-Abadi. ‘Aun Al-Ma’Bud Syarh Sunan Abī Dāwud. Damaskus: Dar al-Faiha’, 2013.

’Itr, Nūr al-Dīn. Manhaj Al-Naqd Fī ’Ulūm Al-Ḥadīth. Damaskus: Dār al-Fikr, 1999.

Abbas, Hasjim. Kritik Matan Hadis. 1st ed. Yogyakarta: Kalimedia, 2016.

Abidin, Ali Zainal. “Mencium Batu Nisan Saat Ziarah, Bolehkah?” NU Online, 2018. https://islam.nu.or.id/syariah/mencium-batu-nisan-saat-ziarah-bolehkah-onZfU.

Ahmad, Riski. “Pemahaman Syekh Ali Jum’ah Pada Hadis-Hadis Tentang Tabaruuk Dalam Kitab Al-Mutasyaddidun Manhajuhum Wa Munaqasyat Qadyuhum.” UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA, 2022.

Al-‘Abidī, Asrār Ṭamir Hādī. “Tafādūl Al-‘Anbiyā’ Fī Naẓri Al-Sayyid Muḥammad ibn ’Alawī Al-Mālikī Al-Hasani.” Majalah Kuliah Al-’Ulum Al-Islamiyah 53 (2018): 315–16.

Al-’Ilyānī, “Ali ibn Nafi.” Al-Tabarruk Al-Masyru’ Wa Al-Tabarruk Al-Mamnu’. Mekah: Dar al-Watan li al-Nasyr, 1990.

Al-Asyubī, Muḥammad ibn Ali ibn Ādam. Al-Baḥr Al-Muḥīd Al-Sajjāj Fī Syarḥ Ṣaḥīḥ Al-Imām Muslim Ibn Al-Hajjāj. Cairo: Dār Ibn al-Jauzi, 1426.

Al-Dimyāṭī, Abū Bakr Muḥammad Syaṭā'. I’ānah Al-Ṭālibīn. 1st ed. Dār Iḥyā al-Kutub al-’Arabiyyah, n.d.

Al-Harranī, Taqiyuddīn Aḥmad Ibn Taimiyyah. Majmū’ Al-Fatawā. t.t: Dār al-Wafa, 2005.

Al-Ḥasanī, Muḥammad ibn ’Alawī al-Mālikī. Mafāhim Yajibu an Tuṣaḥḥaḥ. Beirut - Lebanon: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah, 1971.

Al-Ḥusainī, Ḥamād ‘Abd al-Karīm. Imām Dar Al-Bi’sah: Al-Sayyid Muḥammad ibn ’Alawī Al-Mālikī Al-Hasani Wa Aruhu Fi Al-Fikr Al-Islami. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2010.

Al-Juda’i, Nashir. Tabarruk Memburu Berkag Sepanjang Masa Di Seluruh Dunia Menurut Al-Qur’an Dan as-Sunah. Edited by Ahmad Yunus. Jakarta: Pustaka Imam Syafi’i, 2009.

Al-Mizzī, Yūsuf bin Abdurraḥmān. Tahżib Al-Kamāl Fī Asmā’ Ar-Rijāl. Beirut: Muassasah ar-Risālah, 1980.

Al-Nawawī, Muḥy al-Dīn Abū Zakariyā Yaḥyā ibn Syaraf. Al Minhāj Syarḥ Ṣaḥīḥ Muslim. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah li al-Nasyr wa al-Tauzi,’ 1991.

Al-Ṭaḥḥān, Maḥmūd. Taisīr Muṣṭalāḥ Al-Ḥadīṡ. 10th ed. Riyad: Maktabah al-Ma’ārif, 2004.

———. Uṣūl Al-Takhrīj Wa Dirāsah Al-Asānid. Beirut: Maktabah al-Ma’ārif, 1991.

“Al-Ustaz Al-Duktur ‘Ali Ibn Nafi’ Al-’Ilyānī.” al-Haramain: al-Haiah al-Ammah li al-’Inayah bi Syu’un Masjid al-Haram wa Masjid al-Nabawi, 2023. https://gph.gov.sa/index.php/ar/24-ar-aa/o-ar/77-2020-05-27-12-31-52?&modjemcal_id=185&modjemcal_month=4&modjemcal_year=541.

Ali, As’ad Said. “Tradisionalisme NU.” NU Online, 2014. https://www.nu.or.id/opini/tradisionalisme-nu-GzdBA.

Alwy, Moh Fazrul Azrif. “HADIS-HADIS TABARRUK (Studi Komparatif Pemikiran Sayyid Muhammad Bin ‘Alawi Al-Mālikī Dan Muhammad Nashiruddin Al-Albani).” UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA, 2022.

Assaedy. “Bentuk-Bentuk Tabarruk Dengan Makam Nabi Yang Dilarang.” Alsofwa.com, 2014. https://alsofwa.com/bentuk-bentuk-tabarruk-dengan-makam-nabi-yang-dilarang/.

Bakir, Mohammad. “KRITIK MATAN HADIS VERSI MUHADDISIN DAN FUQAHA: STUDI PEMIKIRAN HASJIM ABBAS.” SAMAWAT: JOURNAL OF HADITH AND QURANIC STUDIES 2, no. 2 (2018).

Farih, Amin. “Paradigma Pemikiran Tawassul Dan Tabarruk Sayyid Ahmad Bin Zaini Dahlan Ditengah Mayoritas Teologi Madzhab Wahaby.” Jurnal Theologia 27, no. 2 (2016): 279–304.

Fata, Badrus Samsul, Idznursham Ismail, ICPVTR RSiS Nanyang, and Badrus Samsul Fata. “Brother Against Brother: Early Refutation of Wahhabism by the 18th-Century Hanbali Scholars.” ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 23, no. 1 (2022): 17–36.

Fikri, M. Kamalul. Biografi Sayyid Muhammad ’Alawi Al-Mālikī. Cetakan 1. Yogyakarta, 2023.

Layyinah Nur Chodijah. “Konsep Tabarruk Perspektif Ahlussunnh Wal Jama’ah Dan Syi’ah: Studi Komparasi Pemikiran Zaynu Al-Abidin Ba’alawi Dan Ja’far Subhani.” Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents 3, no. 2 (2021): 6.

M. Alfatih Suryadilaga. Metodologi Syarah Hadis Dari Klasik Hingga Kontemporer. 1st ed. Yogyakarta: Kalimedia, 2017.

Mahmud, Sa’ad ibn Zaid Alu. “‘Ali Ibn Nafi’ Al-’Ilyānī.” Midad, 2024. https://midad.com/lessons/scholar/42030/علي-بن-نفيع-العلياني/collections.

Manhaj_Salaf. “Syekh Jamil Halim | Mendebat Wahabi Di Hadapan Makam Nabi Saw.” Facebook.com, 2021. https://web.facebook.com/watch/?v=436877087947598.

Maulana, Arif. “Peran Penting Metode Takhrij Dalam Studi Kehujjahan Hadis.” Jurnal Riset Agama 1, no. 1 (2021): 233–46.

Nashrullah, Nashih. “Imam Bukhari Pun Cari Keberkahan Dari Ziarah Makam Nabi Muhammad SAW.” REPUBLIKA, 2023. https://islamdigest.republika.co.id/berita/rvvun0320/imam-bukhari-pun-cari-keberkahan-dari-ziarah-makam-nabi-muhammad-saw.

Rizal, Saiful. “Konsep Tabarruk Menurut Fakhruddin Ar-Razi Dalam Tafsir Mafatihul Ghaib.” IAIN KUDUS, 2022.

Siregar, Roma Putra. “Konsep Tabarruk Dan Faedahnya Dalam Kitab Sunan Abu Daud (Studi Takhrij Sanad Dan Kritik Matan).” Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, 2021.

Sulaiman, Muhammad Budi, Ahmad Zaeni, and Dewi Purwanti. “Struktur Ide Dasar Pemikiran Pendidikan Sayyid Muhammad Bin Alawi Al-Mālikī.” Al-Mufassir: Jurnal Ilmu Alquran, Tafsir Dan Studi Islam 3, no. 1 (2021): 20–33.

“Tabarruk Dengan Makam Nabi SAW.” Sufi Muda, 2008. https://sufimuda.net/2008/06/22/tabarruk-dengan-makam-nabi-saw/.

Tuasika, Muhammad Abduh. “Ngalap Berkah Yang Dibolehkan Dan Terlarang.” Muslim.or.id, 2023. https://muslim.or.id/12493-ngalap-berkah-yang-dibolehkan-dan-terlarang.html.

Umar, Abdullah. “Dalil Tabaruk (Meminta Barokah).” NU Online Blitar, 2019. https://nublitar.or.id/dalil-tabaruk-meminta-barokah/.

Yusuf, Nasruddin. “HADIS SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM (Telaah Terhadap Penetapan Kesahihan Hadis Sebagai Sumber Hukum Menurut Syafi’iy).” Potret Pemikiran 19, no. 1 (2015).

Zuhdi, Muhammad. “Sikap Dan Etika Dalam Menghadapi Ikhtilaf Pendapat Mazhab Fiqih.” Al-Qadha: Jurnal Hukum Islam Dan Perundang-Undangan 6, no. 2 (2019): 12–20.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.